زیارت مخصوص امام رضا از ایام های شلوغ در شهر مشهد می باشد که خیلی از علاقه مندان شیعه این روز را در شهر و حرم مطهر سپری میکنند.

در صورتی که اطلاعاتی ازین ایام خاص درباره حضرت رضا (ع) ندارید با ما در این محتوا همراه باشید تا ابعاد مختلف و دلایل نامگذاری این ایام را باشما بازگو کنیم.

زیارت مخصوص امام رضا | تعریف

زیارت مخصوص امام رضا | تعریف

همانطورکه گفته شد سالیانه تعداد زیادی مسافر برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد می آیند ویکی از زیارت هایی که انجام میدهند ، زیارت مخصوص امام رضا (ع) میباشد.

خیلی ازافراد ومسافرینی که به مشهد سفر میکنند راجع به این زیارت اطلاعات زیادی ندارند. دراینجا قصد داریم درمورد این مورد و هرآنچه که مربوط به این زیارت میباشد صحبت کنیم .

زیارت مخصوص امام رضا (ع) چیست و چه زمانی است ؟از روایاتی که داریم آخرین روز های ماه ذیقعده دارای عناوین مبارک و مقدسی است و روز ۲۳ ذیقعده روز زیارت مخصوص امام رضا (ع) نام گرفته است .

برخی ازبزرگان عقیده دارند که درروز ۲۳ ذیقعده مستحب است که مولای خود امام رضا (ع) راچه از دور وچه ازنزدیک زیارت کنند .نکته ای که دراینجا وجود دارد این است که زیارت درحرم مطهر امام انجام میگیرد.

اما دراین روز با استفاده از ۲ کلمه “قرب” و “بعد”  میخواهد تمام افراد را متوجه مکان خود وزیارت آن امام کند وبا توجه به کلمات گفته شده میشود اعلام کرد که افرادی که درآن روز نزدیک به حرم مطهر میباشند به حرم مشرف شوند.

البته برای آنان که درنزدیکی حرم نیستند وحتی اگر دور هستند و هرجای دیگری زندگی میکنند آن روز رابه عنوان زیارت مخصوص امام رضا (ع) یاد داشته باشند.

هنوز هم بین علما و برخی از افراد برسر زمان شهادت حضرت رضا مباحثی وجود دارد بطوریکه همچنین علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار خود در مورد شهادت امام رضا نقل کرده است چنین فرمودند و عنوان کردند.

ایشان در کتاب خود به زمان شهادت اما در روز ۲۳ ذیقعده به شهادت رسیده است اشاره کرده است ولی این درحالیست که در تقویم این زمان و جامعه ، شهادت آن امام در روز آخر ماه صفر ثبت شده است.

زیارت مخصوص امام رضا | اختلاف نظر علما

زیارت مخصوص امام رضا | اختلاف نظر علما

در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (ع) در روز ۲۳ ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است.

حجت‌الاسلام غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه روز ۲۳ ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز زیارت مخصوص امام رضا مطرح شده است، اظهار داشت:

اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند که شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی کند تا پاسخی به انحراف‌هایی باشد که در اندیشه شیعه هفت امامی رخ داد، زیرا آن‌ها معتقد به این بودند که امام کاظم(ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غائب شده و یک روز ظهور می‌کنند! بنابراین امامت امام رضا(ع) را انکار کردند.

این استاد می‌گوید: اهل‌بیت(ع) خواستند این سرخط را به شیعیان بدهند که این انحراف، انحراف باطلی است و تعیین روز زیارت مخصوص امام رضا (ع) خط بطلانی بر اندیشه‌های فرقه‌های باطل شیعه باشد.

آیت الله میرباقری معتقد است: اینکه در روایات، ثواب زیارت ائمه (ع)، مختلف بیان شده که خیلی هم واضح است، این روایات اختصاص به زیارت هم ندارد، ثواب الاعمالی که در روایات آمده به این معنا است که :

این عمل تا این حد می تواند فضیلت داشته باشد، نه اینکه هر کسی به این فضیلت می رسد. این زیارت می تواند این قدر ثواب داشته باشد، تا چه کسی و چگونه زیارت کند.

هفتاد هزار حج یعنی انسان هفتاد هزار سال عمر کند و هر سال حج واجب برود و هر سال حجش قبول باشد. حال آنکه از زمان حضرت آدم تاکنون حدود هشت هزار سال بیشتر نمی گذرد.

زیارت مخصوص امام رضا | کیفیت و آداب زیارت 

زیارت مخصوص امام رضا | کیفیت و آداب زیارت

کیفیت زیارت مخصوص امام رضا (ع) بستگی به شرایط، امکانات و اختیارات زائران دارد که اگر توانایی داشته باشند و بتوانند، زیارت های مهم و معروفی را مانند زیارت جامعه، زیارت امین الله و … را به جای آورند.

صلوات خاصه حضرت: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الاِْمامِ التَّقِىِّ النَّقِىِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلوهً کَثیرَهً تآمَّهً زاکِیَهً مُتَواصِلَهً مُتَواتِرَهً مُتَرادِفَهً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیآئِکَ

خدایا درود فرست بر على بن موسى الرضا، آن امام پسندیده با تقواى پاک و حجت تو بر هر که روى زمین و هر که در زیر زمین است آن راستگوى شهید درودى بسیار و تام و تمام و پاکیزه و پیوسته و پى در پى و دنبال هم، مانند بهترین درودى که مى فرستى بر یکى از دوستانت.

زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام :اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَهَ الْوُثْقى وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلى ما مَضى عَلَیْهِ آبآؤُکَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ

لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّکَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّیْتَ الاَْمانَهَ فَجَزاکَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَیْرَ الْجَزآءِ اَتَیْتُکَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّکَ مُوالِیاً لاَِوْلِیآئِکَ مُعادِیاً لاَِعْدآئِکَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّکَ

پس بچسبان خود را به قبر و ببوس آنرا و بگذار دو طرف روى خود را بر آن پس بگرد به جانب سر و بگو:سلام بر تو اى مولا و سرور من اى فرزند رسول خدا و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد.

گواهى دهم که توئى امام راهنما وسرپرست بارشد وهدایت بیزارى جویم بدرگاه خداوند ازدشمنانت وتقرب جویم بدرگاه خدا بوسیله دوستى تو درود خدا ورحمت خدا وبرکاتش برتو باد.

پی نوشت ایرونا و پیشنهادات ما

پی نوشت ایرونا و پیشنهادات ما

اگر شما در این شهر مسافر هستید قطعا یکی از اهداف شما زیارت امام رضا (ع) میباشد. اگر هنوز سفر نکرده اید میتوانید تور مشهد را با قیمت مناسب از محل زندگی خود تهیه کنید و پس از زیارت از جاذبه های گردشگری متعدد مشهد نیز دیدن کنید.

به دلیل قرار گرفتن ایام زیارت مخصوص امام رضا متاسفانه برخی از هتلها با اعلام افزایش نرخ خود سبب گران شدن نرخ های ایام عادی می شوند و با توجه به ارادت و حجم زیاد زائران حضرت در این روز باید خلی زودتر بفکر افتاد.

به همین دلیل ما دراین قسمت برای سهولت شما لینک ارتباط با صفحه تور مشهد ایروناسیر را برای شما به اشتراک خواهیم گذاشت و کافیست تا شما برای خرید و رزرو روی عبارت سبزرنگ کلیک نمایید و با پکیج های مختلف این سفر آشنا شوید.

ایرونا با اجرای تور مشهد بصورت زمینی ، هوایی و ترکیبی بستری را در این ایام برای شما همسفران محترم فراهم کرده تا بتوانید براحتی و با انتخاب پکیج همگام با سلیقه خودتان سفری بهتر را تجربه کنید.

برای زیارت مخصوص امام رضا نیاز نیست تا به جای خاصی مشرف شوید فقط تماس بگیرید و کارشناسان ما در ایروناسیر با ایجاد مشاوره ای مطلوب شما را در انتخابتان همراهی خواهند کرد و نکات مهم را به شما خواهند گفت.

همچنین اگر اطلاعاتی که در این قسمت به شما داده ایم برای شما مفید واقع شده است با ارسال نظرات و پیشنهادات خودتان ما رار در ارائه خدماتی بهتر یاری نمایید و مانند محتوای آرامگاه عطار نیشابوری منتظر نظرات شما هستیم.