شهر استانبول یکی از مقصد مورد توجه برای گردشگران که برای اولین بار میخواهند سفر خارج از کشور را تجربه کنند شهر استانبول در کشور ترکیه می باشد که از همسایگان ایران عزیز می باشد.

به همین دلیل با توجه به بررسی ابعاد شهر و معرفی این شهر در این مقاله تلاش کردیم تا برای آن دسته از همسفران تور استانبول که تجربه ای در این زمینه ندارند اطلاعاتی را گرد آوری کنیم .

معرفی شهر استانبول

زیبایی های شهراگر بخواهیم از شهر استانبول صحبت کنیم بهتر است بدانیم که نام قبلی این شهر بنام قستنطنیه بوده و به دلیل اتفاقاتی که در تاریخ و تمدن کشور ترکیه و مخصوصا شهر استانبول رخ داده سبب شده تغییر نام شهر صورت گیرد.

ما در قسمتی جداگانه به همه ابعاد شهر استانبول که بعنوان دومین کلانشهر پرجمعیت خاور میانه می باشد و در بین شهر های کشور ترکیه بعنوان شلوغترین و پرجمعیت ترین شهراین کشور محسوب می شود ، صحبت خواهیم کرد.

اما اتفاقی که درباره معرفی شهر استانبول در ترکیه خواهیم پرداخت نمونه آشکار و دیدنی از یکی از زیبایی هاییست که بیشتر در عکس ها هر گردشگری را به خود جذب خواهدکرد.

این کلان‌شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شد. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان در ۲۰۱۰ به‌شمار می‌رفت.

این شهر در کنار تنگه بسفر، دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره جهان گسترده شده‌است.

استانبول با جمعیت ۲۰ میلیون نفری یکی از بزرگ ترین شهر های دنیا و کشور  ترکیه میباشد که بخشی از این شهر در اروپا و بخش دیگر آن در قاره آسیا میباشد .

بطور کامل میتوان گفت با توجه به تاریخ  وتمدن و اتفاقات پرفراز و نشیبی که در این شهر وجود داشت نشانه هایی را در این شهر جای داده که میتوان به دوره هایی چون دوران باستان، بیزانس، روم شرقی، دوران عثمانی وجمهوری ترکیه اشاره کرد.

زمانی که جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ تشکیل شد پایتخت آن از شهر استانبول به آنکارا تغییر پیدا کرد. اما استانبول محوریت خود به عنوان مرکز تجاری، صنعتی ترکیه راحفظ نمود و هم‌اکنون نیز بزرگترین شهر ترکیه می‌باشد.

انتخاب اسم برای شهر استانبول

انتخاب اسم برای شهر استانبولبا توجه به تغییراتی که در دوران حکومت های گدشته در شهر استانبول اتفاق افتاده است مردم کشور ترکیه با تایید اتفاقات هر دوره اسم های مختلفی را نثار این شهر کرده اند و هرکسی که از راه میرسید به اولین چیزی که فکر میکرد تغییر نام استانبول بود.

به همین دلیل در دورهای متعدد اسمهایی وجود دارد که در ادامه به اختصار در این باره با شما صحبت خواهیم کرد. البته که باید در نظر داشته باشید انتشار تمام آنچه در شهر استانبول از دیرباز تا به امروز اتفاق افتاد امری بس طولانی و غیر ممکن می باشد.

اما ما در این محتوا تلاش خواهیم کرد تا بخشی از کلیات این موضوع را با شما در میان بگذاریم و به سرفصل هر دوره که در این شهر وجود داشته و سبب تغییر نام شهر شده و امروز بخشی از کتاب تاریخ را بخود اختصاص داده عنوان کنیم.

اسامی تاریخی استانبول عبارتند از : بیزانتیوم ،آگوستا آنتونینا ،رم جدید ،کنستانتینوپل ،استیمبول ،اسلامبول و در دوره عثمانی می توان به القابی مانند : دارالسعادت ،دارعالیه ،درب قرمز (آل قاپی)

پایتخت همچنین اسامی قدیمی استانبول در زبان‌های مختلف اسکاندیناوی میکلاگارد ،اسلاوی: تزارگراد ،رومیه الکُبری و عبری: کوشتاندینا اشاره کرد.

با توجه به این که این اسامی با تایید پادشاهان ،حکمرانان ،اسلام ،تاریخ هیچیک از آنان نتوانست در انتخاب اسم فعلی آن تغییری ایجاد بکند و سبب شد تا امروز استانبول جایگاه خود را در دنیایی از اسامی ایجاد شده و بوجود آمده حک و در بهترین جای ممکن قرار بگیرد.

فصل سفر به استانبول 

فصل سفر به استانبولاستانبول جزو شهری هایی میباشد که در ۴ فصل سال میتوانید به آن سفر کنید و سفری لذت بخش را تجربه کنید ، اما بهترین فصل برای سفر بهار و پاییز میباشد.این شهر جزو تاپ تن ها از نظر بازدید توریست ها میباشد و سالیلانه تعداد زیادی توریست به این شهر سفر میکنند

اگر شما تمایل دارید تا با استفاده از تورهای استانبول سفر خود به این شهر را تجربه کنید ما به شما پیشنهاد میکنیم که از طریق پکیج هایی که در قسمت تور استانبول ایرونا واقع شده است ازین تورها بهره ببرید.

هچنین اگر درباره غذاهای اصلی شهر استانبول اطلاعاتی ندارید ما به شما تعدادی ازین غذاها از قبیل اسکندر کباب ،  دلمه میدیه، لوفِر، ایچلی کوفته ، ایمام بایلدی،  بورک ، کامپیر، تاووک پیلاو را به شما معرفی میکنیم و پیشنهاد میکنیم حتما ازین غذاها امتحان کنید.

صنایع دستی استانبول مانند تابلو فرش ، عروسک ها ،کفش های چرم ، فرش های دستباف و … میباشد که برای سوغاتی مناسب است و همین طور چای و دمنوش های ترکی ، قیلیان ، صابون های سیاه ترکی ، حوله حمام و … جزو بهترین سوغاتی ها بشمار می آیند .

به دلیل این که این شهر بیش از ۵۰۰۰ کیلیومتر وسعت دارد حرکت در این شهر زیاد هم راحت نیست و ممکن است برای شما هزینه بر باشد . یکی از راه هایی که میتوان هزینه های رفت و آمد را کم کرد استفاده از کارت های مغناطیسی استانبول کارت میباشد.

تراموا محبوب ترین وسیله نقلیه در استانبول است که توریست ها علاقه خاصی برای رفت و آمد با این وسیله را دارند .. به دلیل اینکه این وسیله نقلیه از وسط خیابان ها میگذرد شما میتوانید به راحتی استانبول را ببینید و لذت ببرید .

همانطور که در محتوای ارومیه شهر آب و ادیان عنوان کردیم برای استفاده از سایر مقالات گردشگری در این زمینه کافیست روی گزینه مورد نظر کلیک نمایید.