روستای  کندوان نماد زیبایی هایی است که شمارا از دل زندگی ماشینی به سمت بوی نان خانگی و زندگی در روستاهای بکر حمل میکند .

روستای صخره ای کندوان یکی از جاذبه های بکر ایران است که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده ولی امروزه به یک مقصد هدف گردشگری در بین گردشگران جاخوش کرده است . 

مقدمه ای از روستای کندوان

ما امروزه با تغییراتی که در زندگی خود بوجود آورده ایم خیلی زودتر از قبل خسته می شویم . در گذشته زندگی بیشتر از تفریح ساخته می شد .

بطور مثال با همه سختی هایی که وجود داشته اما به دلیل تنوع فعالیت هایشان که بیشتر برای خودشان کار میکردند.

به همه کارها دست میزدند و برای گذارن زندگی از ساخت کلبه و خانه های صخره ای گرفته تا دامداری و دامپروری و همچنین کشاورزی تنوع فعالیت را به تفریح بین کار و تنوع تبدل میکرد .

این تنوع در فعالیت ها سبب میشد تا از کارهای تکراری دور بمانیم اما امروزه زندگی ماشینی تمامی سبک قدیمی و سنتی زندگی را بهم ریخته و سبب شده تا گاهی برای خارج شدن از فضای این زندگی ماشینی به دل روستاهایی که هنوز سبک زندگی خود را حفظ کرده اند سر بزنیم .

یکی از این روستاها که شما را به لذت میکشد روستای کندوان می باشد .

کندوان هنز هم تنها روستای صخره ای جهان می باشد که در آن سکونت و زندگی در جریان است .

اگر تمایل دارید تا با این کندوهای خود ساخته بدون ابزار آشنا شوید با ایرونا در ادامه این مطلب همراه باشید .

ما برای این مقاله به کندوان سفر کرده ایم تا بتوانیم اطلاعاتی را برای شما بازگو کنیم که شما را برای بازدید ازین زیبایی طبیعی و خدادی به شماره معکوس وادار کند .

روستای صخره ای کندوان

موقعیت جغرافیایی و تمدن روستای کندوان

اگر برای سفر به استان آذربایجان غربی سفر کردید در توابع سهند و حدودا ۶۰ کیلومتری شهر تبریز در شهرستان اسکو روستای با قدمت ۷۰۰۰ سال به چشم میخورد .

جایی که در دنیا نظیر آن وجود ندارد . قرار گرفتن این روستا در مسیر طلوع خورشید لقب گون دوقان را به خود گرفته است .

قرار گرفتن روستای کندوان در دامنه های کوه آتشفشانی سهندو فوران های متوالی در طی سالیان دراز و گذر زمان و تغییر شرایط جوی و طوفان ها ، بادها و باران و سیل و برف سبب تغییر در ماهیت گدازه های فروان شده از سهند شده .

تشکیل صخره هایی را داده است که امروزه به عنوان یکی از نماد های گردشگری ایران و تنها روستای صخره ای دنیا که در آن هنوز بوی پخت و پز و سکونت به مشامتان میرسد .

وجود خانواده ها در درون این صخره ها که به حالت کندوی عسل و مخروزی می باشد به حدود ۱۲۰ خانوار می رسد .این روستا در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی دیگر از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

همانطور که میدانید ما وقتی به نواحی شمالی و مخصوصا کوهستانی میرویم حتی در گرمترین روزهای سال از خنکای خوبی برخوردار است .

حالا در نظر بگیرید در بین صخره های زیبا مخروطی شکل در تابستان ها هم قطعا خنکای آن را احساس خواهید کرد به همین دلیل روستای کندوان در در ۶ ماه از سال بصورت کامل در یخبندان به سر می برد .

فرهنگ و گویش در روستای کندوان

شما در این روستا زندگی را به معنی بکر بودن خواهید دید . لحظه ای از وجودتان در این منطقه گردشگری بکر جهانی پشیمان نخواهید شد .

زندگی در کندوان و صخره های کنده شده با دست جریان دارد و این شگفتی شما رابه وجد خواهد آورد .

مردم روستا با زبان محلی خود که همان زبان ترکی می باشد صحبت می کنند . وجود آداب سنتی و زندگی روستایی استقلال این روستا و مقاوت در برابر زندگی مکانیزه و قرار گرفتن در طبیعت و دنیای زیبای روستایی دو چندان کرده است .

گردو سیب و زرد آلو از محصولات باغداری ، گندم ، جو و نخود از محصولات کشاورزی و همچنین دامداری و دامپروری و فروش محصولات دست ساز و صنایع دستی و عسل از محصولات و شغل مردمان روستا می باشد .

روستای مخروطی کندوان

مکان های گردشگری در روستای کندوان

وجود بناها و نحوه ساخت و مصالح جهت استفاده این روستا و همچنین موقعیت و چیدمان خود روستا می باشد .

چشمه های آب معدنی یکی از جاذبه های گردشگری کنوان به شمار می رود . همچنین کیفیت بالای آب چشمه های کندوان درمان بسیار خوبی برای بیماران کلیوی می باشد .

وجود ییلاقات بسایر سر سبز و بکر دلیل محکمی برای حضور عشایر نشینان می باشد .

شاید تا به حال نام رودخانه کندوان را شنیده باشید . قرار گرفتن روستا در کنار رودخانه آن هم در دل دره ای سبز و خنک یکی از جاذبه های مهم آن را فراهم می کند .

وجود یک حمام و یک مسجد بسیار تاریخی برگ مهمتری از تاریخ غنی مردمان و روستای کندوان را نمایش میدهد .

سفر و اقامت به روستای کندوان

شاید با توصیف این روستای زیبا ، طبیعی و مهمتر از همه تاریخی تمایل داشته باشید به آن سفر کنید .

برای اینکه بخواهید به روستای کندوان بروید شما میتوانید با استفاد از وسیله شخصی به این روستا تشریف ببرید .

اما برای اقامت کمی باید زودتر تصمیم بگیرید چرا که هتل لاله کندوان در بیشتر مواقع به دلیل وجود حجم زیاد گردشگران داخلی و خارجی پر می باشد .

همچنین تعداد کمی از ساکنین روستا برای کسب درآمد به اجاره خانه های خود می پردازند . برای اجاره این خانه ها هم اگز شانس داشته باشید یتوانید چند شبی را در آن سپری کنید . اقامتگاه های بومگردی هم  گزینه دیگری ازین موارد می باشد .

ما برای اینکه شما بتوانید راحتتر به کندوان و روستای تاریخی آن بروید اقدام به برنامه های متفاوت کرده ایم . درصورتی که تمایل به استفاده از برنامه های ایرونا را دارید با ما در ارتباط باشید .

ما همانند محتوای قبلی اجرای تور اصفهان ترکیبی تلاش کردیم تا اطلاعاتی مفید درباره یک ماکن گردشگری به شما معرفی کنیم تا با انتخاب تور طبیعت گردی سفرهای بکری را تجربه کنید .