غار سهولان نمونه زیبایی از یک منطقه گردشگری بکر می باشد که نمونه آن در هیچیک از مناطق اینچنین وجود ندارد . برای بازدید از این غار زیبا تا  انتهای این محتوا با ما همراه باشید  .

مقدمه ای درباره غار سهولان

غار سهولان

امروزه با توجه به تغییر در سطح سلیقه بیش از پیش شاهد سفرهای خاص هستیم . یکی از شاخه های سفر که رنگ و بو و شکل جدی تری به خود گرفته سفرهایی به صورت طبیعت گردی می باشد .

طبیعت گردی با توجه به دور شدن از فضای شهری و ماشینی بیشتر به سلیقه مسافران خوش نشسته و این در حالیست که گاها” درخواست هایی از طرف علاقه مندان به سفرهای خاص ارسال می شود که باید در این شاخه از سفر به معرفی مکان های خاص و کمتر بازدید شده یا بکر بپردازیم .

یکی از این مکان های گردشگری در نزدیکی شهر مهاباد می باشد . معمولان سفر به غار از انگیزه و شگفتی خاصی برخوردار است .

همچنین یکی ازین غارها غار سهولان نام دارد . در ادامه این مطلب به این مکان گردشگری در شاخه طبیعت گردی می پردازیم .

 ایرونا در این سفر اقدام به بازدید و کسب اطلاعات مفید از غار زیبای سهولان کرده است .

در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد – بوکان در آذربایجان غربی در تالاری به مساحت حدودی ۷۵۰ متر مربع در بین خشکی و آب به زیباترین و دومین غار آبی ایران خواهید رسید .

مکانی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و این روزها تب بازدید گردشگران ، این غار به جایگاه واقعی خود و به مکانی پرتردد تبدیل کرده است .

 از نظر شرایط جوی در تمام فصول سال اگر درجه هوا هر چقدر باشد باید بدانید که در داخل غار با ۱۰ تا ۱۲ درجه ، دما را تجربه خواهید کرد .

 آب و هوا ،موقعیت و تاریخ غار

با توجه به تحقیقات بعمل آمده از اهالی و بومی های منطقه تا حدودی اینطور تصور میشود که این غار سهولان در گذشته مقر پارت ها بوده است

همچنین معنی این غار از نظر کردی به یخبندان نسبت داده شده است اما نکته حائز اهمیت درباره نام غار که اهالی محل و یکی از روستایی که به همین نام می باشد .

به روایتی دیگر آن را به معنی لانه کبوتر و دلیل این نامگذاری هم وجود تعدادی کبوتر داخل لانه می باشد .

مساحت داخلی غار حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ متر مربع می باشد و وجود جانوران و موجوداتی در این غار غیر ممکن می باشد .

فقط باید به کبوتران در ابتدای غار و خفاش ها که دیدن آن ها در چنین مکان هایی به عنوان اصلی ترین شگفتی های غارها به حساب می آید ، خالی از لطف نیست .

غار دارای دو دهنه می باشد و محتویات غار سنگ‌های آهکی است، ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن ۵۰ متر بوده و عمق آب در برخی جاها به ۳۲ متر می‌رسد و با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصر به‌ فردی که دارد در دامنه کوه‌ های کوتر قرار گرفته است .

تاریکی در این غار شاید در ابتدا کمی ایجاد رعب و وحشت بوجود بیاورد اما سبب شده تا در نبود نور هیچگونه جلبکی در سطح یا کنارهای آب و دیوارها بوجود نیاید .

شفافیت آب به قدری زیاد است مه حتی در تاریکی هم میشود چند متری از عمق آب را دید .

این غار به سبب داشتن محیطی زیبا و چشم اندازی شگفت انگیز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و هر ساله در فصول گرم نیز آب و هوایی متعادل و مطلوبی دارد .

غار سهولان در مطالعه برخی کارشناسان

غار سهولان

مطالعه برخی از کارشناسان با توجه به لایه های سفالی که در منطقه دالان اصلی مورد بررسی قرار گرفته قدمت آن را به هزاره های اول و دوم قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی نسبت داده اند و احتمال داده اند که حتی در زمان هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسان ها قرار گرفته است .

غار آبی سهولان  برابر مصوبه شورای عالی محیط‌ زیست به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب شده و جزو مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست است.

وجود دریاچه ۲۰۰ متری که رطوبت در آن بسیار تاثیر گذار است سبب شده تا وقتی داخل غار میشوید صدای چکه های قطرات آب را که از روی دیوارها و صخره های پوشیده شده از خزه های سبز و قهوه ای روی سطح دریاچه می افتد را بشنوید .

اگر به غار سهولان رفتید تصور رفتن بدون تجهیزات به داخل آب را نداشته باشید همانطور که اشاره شد عمق آب بطور میانگین ۲۰ متر می باشد و در بعضی از جاها به ۵۰ متر می رسد .

تصور کنید دریاچه ای در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا باشد و ۵۰ متر هم حداکثر عمق آن باشد . تصور این مکان برای بازدید و گردش غوغایی در ذهن ایجاد خواهد کرد .

اگر بخواهید می توانید به بزرگترین تالاب آبی که حدود ۱۲۰۰ متر مساحت دارد هم سر بزنید اما مد نظر داشته باشید که برای بازدید از این مکان زیبا باید حداقل ۴ ساعت زمان کنار بگذارید تا بتوانید به خوبی ببینید .

حضور توریست و گردشگران در غار سهولان

با توجه با زیبایی هایی که درباره غار گفته شد خوشبختانه با برنامه های خوب پای گردشگران و توریست های داخلی و خارجی در این غار باز شده و برای قایق سواری در روی سطح دریاچه سبب اشتغال اهالی روستا هم گردیده است .

این غار دو دهانه دارد که درختان روی آن سایه انداخته‌اند. وقتی وارد آن می‌شوید، باید از حدود ۱۰۶ پله پایین بروید آسانسور و هیچ وسیله مدرنی هم وجود ندارد و باید از خنکی و سکوت لذت برد ، به زندگی مردم در هزاران سال پیش فکر کنید؛

زمانی که هیچ چراغ و امکانات دیگری در آن وجود نداشته و سوار قایق که می‌شوید، صدای پارویی که آب را شکاف می‌دهند، سکوت را به هم می‌زند. گاهی کبوترهایی که آن‌جا زندگی می‌کنند،

 بال‌زنان و بدون ترس از کنار گردشگران رد می‌شوند. اگر صدای جیغ شنیدید، نترسید. احتمالا خفاشی‌ست که وارد خانه‌اش شده‌اید. البته این سال‌ها که تعداد گردشگران زیاد شده، از تعداد خفاش‌ها کم شده و به‌جاهای تاریک‌تر و بدون چراغ رفته‌اند.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم به دلیل قرار گرفتن غار در بین کوه ها و آب همیشه داخل غار کمی سردتر از بیرون می باشد .

بنابراین با توجه به این که آذربایجان غربی همیشه در فصل زمستان سردتر از جاهای دیگر است بهترین زمان برای سفر به این منطقه تابستان می باشد .

هزینه‌ بلیط ورودی غار سهولان ۷ هزار تومان است. از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر هم امکان بازدید وجود دارد.

 اطلاعات بیشتر و وسایل مورد نیاز در این سفر

کوله یکروزه ، کفش پیمایش طبیعت گردی ، کلاه و عینک آفتابی ، دوربین عکاسی و زیر انداز ، از وسایل مورد نیاز شما در این سفر می باشد .

برای اقامت در اطراف مکان گردشگری هم میتوانید به نزدیکترین روستاها و شهرها از قبیل بوکان ، مهاباد و اگر زمان بیشتری دارید می توانید به ارومیه تشریف ببرید

در زمان آزاد به اماکن گردشگری این شهر هم بپردازید . البته لازم به ذکر است که بزودی درباره اماکن گردشگری ارومیه هم با شما صحبت خواهیم کرد .

از طرفی میتوانید با یک اقامت خوب در شهر و استفاده از غذاهای سنتی محلی و سپری کردن شبی با اهالی محل خودتان را از دنیای ماشینی دور کنید .

ما همانند محتوای قبلی روستای دَرَک کجاست ؟ تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی را در زمینه تور طبیعت گردی برای شما به ارمغان بیاوریم .

بتوانیم شما را تاحدی بیش از پیش با این مهم آشتی بدهیم و بیادتان بیاوریم که هوز هم وجود دارد جاهایی در دل این کشور که شما ندیده اید .

غار سهولان در شهر مهاباد یکی دیگر از این شگفتی های زیبای کشورمان ایران بود که امروز کمی درباره آن صحبت کردیم .

ما در بیشتر اوقات برای معرفی اماکن گردشگری بکر ومخصوصا سفر به دل طبیعت خودمان پیشقدم میشویم و این ماکن را شناسایی میکنیم .

با استعلام درباره منطقه مذکور بررسی میکنیم که آیا این منطقه گردشگری قابلیت اجرای تور را دارد یا خیر و سپس به تولید پکیج مرتبط اقدام میکنیم .