شهر اندیمشک یکی از شهرهای زیبای کشور ایران می باشد که د رمناطق جنوبی کشور قرار گرفته است برای دریافت اطلاعات بیشتر تا پایان این محتوا با ما همراه باشید .

مقدمه از شهر اندیمشک

سد کرخه در شهر اندیمشک

اگر به سمت جنوب کشور در حرکت باشیم به یکی از استان های جنوبی یعنی خوزستان خواهیم رسید . خوزستان که به خودی خود از شهرهای مختلفی تشکیل شده .

ویادگار هشت سال دفاع مقدس را میتوان در این استان به وضوح مشاهده کرد . اما یکی از شهر های شمالی استان خوزستان که در ارتفاع تقریبا” ۱۷۰ متری  دریاست .

شهر اندیمشک در دامنه کوهپایه های زاگرس قرار گرفته است. به طور کل میتوان اندیمشک را بعنوان پرآب ترین شهر جنوبی مستقل استان خوزستان نام گذاری کرد .

وجود سه سد بزرگ بنام های سد دز ، سد بالارود و سد کرخه از مهمترین های این شهرستان می باشند . اندیمشک در فصل تابستان با ۵۲ درجه گرما آخرین رکورد خود را به ثبت رسانده است ودر زمستان ها دارای باران های فراوان می باشد .

 شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که چرا اسم این شهر را اندیمشک گذاشته اند ، در واقع این اسم هم به مانند خیلی از تغییراتی که در سایر شهرها وجو دارد ،

دست خور تغییراتی از قبیل گویش و تاریخ بوده و اسم اصلی آن اندی مشک می باشد .در ادامه و در قسمت تاریخ اندیمشک به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت .

ما در این محتوا تلاش خواهیم کرد تا از گویش ، تمدن ، منابع طبیعی و رسوم و سوغات و موقعیت و سبک زندگی مردم در این شهر صحبت کنیم .

و از شما همسفران و همراهان همیشگی ایرونا تقاضا می کنم جهت بهره مندی ازین محتوا و کسب اطلاعات بایشتر باماتا پایان همراه باشید .

فرهنگ و تمدن شهر اندیمشک

امامن گردشگری در شهر اندیمشک

اندیمشک هم مانند خیلی از شهرهای مختلف دارای زبان های مختلف است اما چیزی که حائز اهمیت است کمیت سایر زبان های می باشد .

به نوعی باید بدانیدکه دراندیمشک بیشتر مردمان با زبان و گویش لری بالاگریوه ای وجود دارد .در مطالعات که ایرونا برای تهیه این محتوا صورت داده است .

درآن زمان آبادی هایی به نام های لور و اری ترین شهری ایجاد شد که در آن زمان خرابه ای بیش نبود . از قرون وسطی به بعد از آبادی های مذکور کاسته و روبه ویرانی رفت .

به جای آن اندیمشک به وسعت و بهره برداری های مختلف رسید . اما اندیمشک در قدیم بصورت اندی مشک یعنی محلی که بوی خوش نافه ی آهوی از آن می آید ،بود .

اما بعد از گذشت زمان و تغییراتی کوچک در گویش های زبانی و اجتماعی به اندیمشک مصوب گردید و این تغییر تا کنون ثابت و پا برجای مانده است .

زمانی که ایلات قشقایی لر که بصورت چادر نشین بودند در کنار هم اجتماعی را تشکیل میدادند تصور آن که در این شهر بخواهند قرار بگیرند بدور از تصور بود .

اما امروزه با توجه به افزایش جمعیت به راحتی ۸۰ % درصد مردم اندیمشک را همان لرهایی که ازلرستان درقدیم چادرنشین بودند تشکیل داده اند .

امروزه اندیمشک یکی از مقرهای اصلی این قشر با زبان شیرین لری می باشد شما باید دربین این مردم با طرز بیان آنها زندگی کنید .

اندیمشک غذاها و صنایع دستی منحصر به فرد خود را دارد. البته مهم ترین سوغات شهر اندیمشک صنایع دستی این شهر است ؛

 از جمله صنایع دستی و سوغات این شهر می توان به چوغا، گبه، گلیم، فرش، کپو، گیوه، معرق و خراطی اشاره کرد که جلوه زیبایی از نماد شهر است .

منابع طبیعی در شهر اندیمشک

طبیعت زیبای حوالی اندیمشک

همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره کردیم وجود دریاچه دز در شهر اندیمشک شرایط اقلیمی خوبی را برای این منطقه بوجود آورده است .

یکی از این شرایط دسترسی برا سرچشمه های آب شیرین می باشد که از این دریاچه نشات میگیرد . از طرفی قرار گرفتن این شهر در بین ۴ شهر اطراف جالب است .

از شمال به لرستان ، از جنوب به شوش ، از غرب به دره شهر و از شرق به دزفول سبب ارائه خدمات زیست محیزی از قبیل همین آب شیرین می باشد .

همپنین وجود سد آبی که در حومه و داخل شهر قرار دارد ضمن تکمیل زیبایی طبیعت منطقه سبب گردشگری و حضور توریست در این ناحیه شده است .

البته باید در نظر داشت که آب آشامیدنی این محدوده از کیفیت فوق العاده عالی درکشور برخوردار است .از دیگر منابع طبیعی اندیمشک می توان به معادن طبیعی شهر اشاره کرد .

وجود سنگ آهک و دومولیت چناره در نقطه شمالی شهرستان اندیمشک می باشد و در طبق بررسی های بعمل آمده به این نتیجه رسیدند که این معادن حدود یک صد سال است که در حال بهره برداری می باشد .

 باید به این موضوع هم اشاره کنیم که شهرستان اندیمشک به دلیل وجود روخانه دز و کرخه و وسعت زیاد خود بهترین موقعیت را برای دامپروری و کشاورزی دارد .

در تمام مدتی که در اندیمشک برای تحقیق حضور داشتیم مهمترین چیزی که نظر ماراجلب کرد سبک زندگی متواضع این بکر بودن منابع طبیعی شهر بود .

حمل و نقل و ترابری درون شهر و برون شهری

راه آهن اندیمشک : یکی از مهمترین راه های حملی و نقلی اندیمشک به راه آهن ارتباط مستقیم دارد . بطوری که به دلیل قرار گرفتن در مسیر اصلی ریل تهران به جنوب جزء حساس ترین نقاط ریلی در مسیر جنوب می باشد .

اهمیت راه آهن از قبل از جنگ جهانی دوم شروع و در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن به جهت ترابری مسافر و بار تا به امروز در حال بهره برداری می باشد .

 وجود رودخانه های دز ، بالارود و سزار که در مجاورت راه آهن قرار دارد یکی از جاذبه های مسیر می باشد که به نام راه آهن زاگرس نام گذاری گردیده است .

حمل و نقل برون شهری : از طرفی قرار گرفتن اندیمشک در نزدیکی جاده ترانزیتی ایران هم یکی دیگر از راه های ارتباطی اندیمشک می باشد .

حمل و نقل درون شهری : حمل و نقل داخل شهر هم به دو حالت تاکسی ، اتوبوس های خطی منتهی می شود .

فرودگاه دزفول – اندیمشک : لازم به ذکر است که اندیمشک به خودی خود دارای فرودگاه نمی باشد اما فرودگاه شهر دزفول در ۵ کیلومتری اندیمشک قرار دارد .

اگر تمایل دارید به اندیمشک بصورت هوایی سفر کنید میتوانید بلیت خود را برای مسیر دزفول رزرو کنید و با فاصله ۵ کیلومتر وارد شهر اندیمشک شوید .

فرودگاه دزفول در زمان پهلوی در کنار جاده دزفول به اندیمشک به منظور استفاده نظامی توسط مهندسین ایتالیایی تاسیس شد .

فرودگاه دزفول در کنار پایگاه چهارم شکاری دزفول می باشد که این پایگاه در زمان جنگ تحمیلی یکی از مهلک ترین ضربه ها را برای دفاع از کشور به دشمن وارد کرده است .

گردشگری در شهر اندیمشک

۱. پل صیحه(آباره عباس خان) : این پل تاریخی که امروزه هنوز هم پابرجاست  مربوط به دوران صفویان است و با مصالحی چون آجرسنگ، گل، آهنک و ساروج ساخته شده است .

پل صیحه دارای ۱۲ دهنه با قوس ۶ متری و پایه های موج شکن ۱ متری است که احتمالا در دوران خود حجم آب فراوانی که از این رود میگذشته را تحمل میکرده است.

۲. بقعه امیر سیف (دژ سرقلا) : این مکان درمسیر روستای “جااردو” و در داخل یک گورستان قدیمی (دامنه کوه سه) قرار گرفته است.

اندازه داخلی بقعه حدود ۳ متر در ۴ متر بوده و اندازه در ورودی آن ۷۵ در ۱۲۵ سانتیمتر وبیشتر بنا از سنگ‌های طبیعی کوچک نتراشیده شده است .

۳. امامزاده احمد بن موسی : این امام زاده در شمال شهر اندیمشک در دشت لاله و مجاورت کوهستان واقع که به گگ احمد و سید احمد نیز معروف است .

۴. منطقه حفاظت شده چهل پا : اینجا پر است از دیوارهای سخره‌ای بلند، دره‌ها و دشت‌های وسیع که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های بزکوهی در کشوران نیز شناخته می‌شود .

۵. قلعه حسینی : قلعه حسینی یک بنا با پلان چهار گوش و ساخته شده در دو طبقه است و شواهد نشان‌دهنده آن است که ساخت این قلعه به دوران صفویان باز می‌گردد.

۶.آرامگاه محمود علی : یک آرامگاه تاریخی که  روستای به نام محمودعلی واقع در بخش الوار شهر اندیمشک است. مردم محلی میگویند که اینجا قبر شخصی به نام سلطان محمود فرزند شخصی به نام علی بوده که در اثر گذشت زمان به نام محمود علی معروف شده است.

۷. سد کرخه : سد کرخه در واقع یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی جهان است که بر روی رودخانه کرخه واقع شده است. این رودخانه از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد.

پیشنهادات ایرونا برای این محتوا

به طور معمول وقتی محتوا تولید میشود و درآن به یک مکان یا شهر تاریخی اشاره شده همه حواس ها به زیبایی ها و دیدنی های شهر معطوف می شود .

اما یکی دیگر سیگنالها در معرفی مکان گردشگری آن شهر می باشد و همسفران و مخاطبین که علاقه ای به آن محتوا دارند تمایل دارند تا این موقعیت را از نزدیک رصد کنند .

ما برای بازدید ازین موقعیت در حال حاضر اجرای تور به جهت شرایط فعلی را نداریم و همانند تور مشهد که اجرای همه روزه دارد هنوز پکیجی طراحی نشده است .

منظور از ایجاد معرفی این شهر برای راحتتر شدن شرایط تورهای قابل اجرا در شروع یا پایان آن می باشد .

به شکلی که در حال حاضر به جهت وجود مسیرهای ریلی در این شهر میتوان تورهای زمینی اجرا و به آن پرداخت و مانند آن تور مشهد از اندیمشک می باشد .

ما برای اینکه همسفران با شهر آشنایی بیشتری پیدا کنند اقدام به تولید محتوایی کامل برای اندیمشک کردیم .

اگر از سایر همسفران یا همان اهالی شهر اندیمشک که از اجرای تور اندیمشک اطلاعات کافی ندارند بتوانند با رصد کلیه اطلاعات سفری آگاهانه تر انجام دهند .

شما همسفران محترم و دوست داشتنی می توانند با وجود راه آهن زاگرس در اندیمشک سفر باقطار را تجربه خواهید کرد .

از طریق فرودگاه دزفول میتوان سفر با پرواز را در تور هوایی مشهد تجربه کرد .همچنین از طریق راه جاده ای میتوان سفری طولانی را تجربه کرد .

همچنین باید دانست که تمامم محتواهای ایرونا همانند آداب و رسوم شهرها در ماه رمضان بصورت یونیک بوده و برای ایجاد آن به سفر به اندیمشک پرداخته است .